روانسنجی نسیم فردا

در این وبلاگ سعی بر آن است که آزمونهای روانی و برنامه های این آزمونها در اختیار شما قرار بگیرد.

روانسنجی نسیم فردا

در این وبلاگ سعی بر آن است که آزمونهای روانی و برنامه های این آزمونها در اختیار شما قرار بگیرد.

هوش طبقه بندی کلمات

دکتر حمزه گنجی

 40 سوالی

برای کودکان 5تا11 سال

برای دانلود کیلک کنید

دانلود رایگان با عضویت در تلگرام


همچنین برای دانلود راحت تر این پرسشنامه میتوانید در کانال تلگرامی ما عضو شده و پیام بدهید تا رایگان برایتان بفرستیم.

کانال تلگرامی گروه نسیم فردا راه اندازی شده و روزانه ازمون های روانشناسی و مقاله و مطالب روانشناسی پژوهشی و پایان نامه به صورت رایگان به مدت محدود در این کانال قرار خواهددد گرفت.
ادرس کانال:
 www.t.me/ravansanjyar

ارتباط با مدیریت:

https://t.me/sahandasadi

پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن

طبق نظریه «ماروین زاکرمن» هیجان خواهی تحت عنوان نیاز به تجارب و احساس های گوناگون، پیچیده، بدیع و بی سابقه و تمایل به خطر جویی تعریف شده است نکته مهمی که باید در اینجا متذکر شد آن است که یکی از عناصر اصلی هیجان خواهی تمایل یا اشتیاق به خطر جویی است، در حالیکه نتیجه رفتار کاوشی اشارت بر این که خطر جویی اغلب برانگیزنده ترس است و ترس با رفتار کاوشی ناهمساز یا غیر قابل تلفیق است. در چندین نظریه نیز چنین فرض شده است که هیجان هایی از قبیل ترس باعث سطوح انگیختگی بالا می شوند، به همین دلیل، ترس مانع کنجکاوی موجودات میشود (یعنی از هیجان خواهی و کسب تجربیات جدید، خودداری می کنند). زیرا آنها در سطح بهینه انگیختگی هستند و اما جالب است که زاکرمن توانسته است تمایل افراد را با خطرجویی به کاوشگری ارتباط دهد. به همین دلیل اگر فردی در مرحله خاصی از هیجان خواهی باشد، به همان نسبت خود را از نظر کارکرد عملی در معرض آزمایش قرار می دهد. این موضوع بر روی نیاز برای تجارب جدید و متنوع تمرکز می کند، از طریق رفتار بی بند و بارانه (سهل انگارانه) که شامل فعالیت های خطرناک، شیوه غیر متعارف زندگی، و عدم پذیرش یکنواختی می باشد. هیجان خواهی برای ربط دادن حوادث با یکدیگر ارایه می شود. یکی از دلایل مهم به این مسئله، از این حقیقت نشأت می گیرد که این یک فعالیت تقویتی متقابل است، بدین معنا که اگر پیامد یک عمل مانند یک جنایت، باعث اثر مثبت در فرد مجرم شود دوست دارد که آن را تکرار کند (Trimpop,kerr,kirkaldy 1998) (Gatzke kopp,Raine,Loeber,Steinhauer 2002 ) دومین ویژگی، شخصیت است که بر اساس خلق و خو، انگیختگی و سطح بهینه ی تحریک قرار دارد. طبق نظر ماروین زاکرمن (1979)، ساختار هیجان خواهی به مقدار انگیختگی که دستگاه عصبی مرکزی شخص (مغز و نخاع شوکی) از منابع بیرونی تحریک نیاز دارد، مربوط است. طبق نظر زاکرمن، هیجان خواهی صنعتی است که ویژگی آن نیاز به هیجان و تجربههای متنوع، جدید و پیچیده و میل اقدام به خطرهای جسمانی و بدنی به خاطر خود این تجربه هاست. فرد زیاد هیجان خواه، تحریک بیرونی دائمی مغز را ترجیح می دهد، از کارهای عادی خسته می شود و مرتباً در جستجوی راههای برای افزایش انگیختگی از طریق تجربه های هیجان انگیز است. فرد کم هیجان خواه، هجوم مداوم تحریک مغزی کمتری را ترجیح می دهد و کارهای عادی را نسبتاً خوب تحمل می کند (مارشال ریو، ترجمه سیدمحمدی، 1380). به طور نمونه، نوجوانانی که به عنوان ماجراجویان و هیجان خواهان پرخاشگر در نظر گرفته می شوند هنگامی که تنها یا با دوستان خود هستند در مقایسه با زمانی که با والدین خود می باشند، با سرعت بیشتری رانندگی می کنند. افراد هیجان خواه در هر سنی که باشند نسبت به آنهایی که هیجان خواهی کمتری دارند دوست دارند در هنگام رانندگی به اتومبیل جلویی خود بچسبند (یا با فاصله اندکی از ماشین جلویی خود رانندگی می کنند) (Mc.Millen 1992). افراد هیجان خواه با حالت مستی رانندگی می کنند با این حال رانندگی از روی بی پروایی و جسارت و با هیجان خواهی در نوجوانان وجود دارد. بررسی های دیگر نشان می دهد که این خصوصیت در رده های سنی 25-23 سال هم دیده میشود (Arrne 1991). نظریه هیجان خواهی ماروین زاکرمن: از اوایل دهه ی (1970) ماروین زاکرمن یکی از روانشناسان دانشگاه دِلِه ویر پژوهش های وسیعی در جنبه ی محدودی از شخصیت که هیجان خواهی می نامد، آغاز کرده است او معتقد است که این پدیده یک صفت ارثی است که با نیاز به احساس ها و تجربه های متنوع، بدیع و پیچیده و میل به خطرجویی جسمانی و اجتماعی به خاطر چنین تجربه هایی تعریف می شود (شولتز و شولتز، 1994، به نقل از سیدمحمدی، 1381). زاکرمن جهت سنجش میزان هیجان خواهی مقیاس هایی را به وجود آورد. تحقیقاتی که با استفاده از مقیاس هیجان خواهی انجام شد؛ نشان داد که بین انسان ها از لحاظ میزان هیجان خواهی تفاوتهای زیادی وجود دارد. به علاوه به نظر می رسد، هیجان خواهی خصلتی است که در موقعیت های گوناگون از همسانی برخوردار است (اتکینسون، اتکینسون و هیلگارد، 1983، ترجمه از براهنی و همکاران 1368). بررسی هیجانی (حسی)، آثار پروفسور روانشناسی در میان بهترین های جهان نشان اختصاصی پروفسور ماروین زاکرمن، مقاله ای در مورد هیجان خواهان (1971) به عنوان یکی از مؤثرترین و برجسته ترین آثار در تاریخ روان شناسی است که همزمان با آثار محققانی همچون سایموند فروید، اسکینر، جین پایگت می باشد. مقاله زاکرمن « ابعاد هیجان خواهی» یک ابزار سنجش شخصیتی جامع و فراگیر معروف به مقیاس هیجان خواهی (SSS) را توضیح می دهد. وی شرکت کنندگانی که با این بیانات «من گاهی اوقات دوست دارم کارهایی انجام دهم که کمی ترسناک هستند»، «من بعضی از چیزها را فقط به خاطر هیجانش دوست دارم»، موافق هستند را راهنمایی می کند، مقیاس هیجان خواهی (SSS) به روان شناسان کمک می کند تا گرایشات هیجان خواهی را ارزیابی کنند. یک طبقه بندی شخصی (فردی) اولین بار توسط زاکرمن در سال 1964 ارایه شد، وی توضیح داد که افراد هیجان گرا به هیجانات شدید، تجربه های پیچیده، بدیع و متفاوت علاقه شدید دارند. مطالعات زاکرمن در مورد افراد هیجان گرا (هیجان خواه) تأثیر عمیقی بر درک ما از آزمایشات شخصیتی داشته است این گفته ی Pettijohn ویراستار و پروفسور روان شناس از دانشگاه ایالت اُیاهو می باشد. وی می افزاید: «من اثر ذاکرمن ستایش کرده ام و بنابراین من از اینکه یکی از مقاله های وی را در کتاب خود می گنجانم بسیار خوشحالم» (,Leober Raine , Leober ,Steinhauer , 2002 Gatzke kopp ) ویژگی های افراد هیجان خواه: افراد هیجان خواه افرادی هستند که دارای خصوصیاتی همچون برونگرایی، خود مختاری، جسور و ناهماهنگ می باشند. در نگرشهای مذهبی و سیاسی بیشتر تمایل به آزاد اندیشی دارند، در برابر موفقیت های مبهم تحمل بیشتری دارند. در نگرشهای جنسی آنان از سلطه جویی ضعیف تری برخوردارند و پاسخهای فیزیولوژیکی آنان به محرکهای جدید شدیدتر از گروههای دیگر است (شولتز، 1378). زاکرمن و همکاران وی دریافتند که هیجان خواهی در نتیجه سن تغییر می کند. افراد جوان تر بیشتر از افراد مسن تر به جستجوی حادثه، ریسک، و تجربیات جدید گرایش دارند نمرههای آزمون آزمودنی های نوجوان تا 60 ساله نشان دادند که هیجان خواهی با افزایش سن کاهش می یابد و حدود 20 سالگی آغاز می شود. زاکرمن 65 ساله در یک اظهار نظر شخصی درباره ی اینکه چگونه رفتار هیجان خواهی او با افزایش سن تغییر کرده است گفت هنگامی که او جوان تر بود، از مقاله ها و میهمانیهای دیروقت در اجلاس های (APA) لذت می برد، جایی که شخص می توانست درباره ی روان شناسی صحبت کند، لاس بزند، یا صرفاً مست و بازداری زدا شود، این روزها عمدتاً برای مقالات به آنجا می رود (شولتز و شولتز، 1994، ترجمه از سید محمدی 1381). اولین نسخه مقیاس هیجان خواهی زاکرمن که 30 سال پیش ارایه شد برای پیش بینی به پاسخ فرد به محرومیت حسی بود. پس از آن، وسیله سنجش شخصیتی برای ارزیابی چهار گرایش کلیدی تصحیح شد که عبارتند از: ماجراجویی، هیجان خواهی تجربه گرایی، بیقیدی (بازداری زدایی)، و آسیب پذیری در مقابل خستگی. افراد ماجراجو و هیجان گرا از فعالیت ها یا ورزش هایی که تجارب و هیجانات غیرعادی دارند لذت شدیدی می برند، حتی اگر جان آنان به خطر بیافتد. زاکرمن در دایره المعارف روانشناسی می گوید مسابقات موتورسواری یا اسکی روی آب میتواند از ورزش هایی باشد که این افراد به آن علاقه شدید دارند (1996). تجربه گرایان، از تجربه های بدیع و نو لذت می برند، مثلاً مسافرت به مکان های عجیب و غریب، گوش کردن به موسیقی مهیج یا غیر عادی، تجربه کردن مواد مخدر یا زندگی به صورت غیرجمعی و ناهمگون، زاکرمن می گوید: افراد بی قید و بند دائماً در جستجوی فرصت هایی هستند تا در محافل و جشن های پرتلاطم و محشر، شرکت در میگساری های شدید و فعالیت جنسی با غریبه ها، قید و بندها و محذوریت ها را کنار بگذارید و بالاخره افراد هیجان خواه از تکرار، تجارب قابل پیش بینی، و افراد کلیشه ای و کارهای روزمره به آسانی خسته می شوند به طور کلی، زاکرمن عقیده داشت، مردان نسبت به زنان معمولاً یک دلیل هیجان خواهی قویتر از خود نشان می دهند و افراد متارکه کرده بیش از افراد مجرد یا متاهل هیجان خواهند. به نظر می رسد رفتارهای هیجان خواهانه در اواخر نوجوانی به اوج خود می رسد و در زنان و مردان مخرب است. افرادی که به طور منظم به یک مذهب متداول (قرار دادی) عمل میکنند غالباً در زمره افرادی قرار می گیرند که کمتر به دنبال هیجان خواهی هستند مقیاس هیجان خواهی برای معرفی نوجوانانی مورد استفاده قرار گرفته که با استفاده از مواد مخدر، روابط نامشروع جنسی با افراد مختلف، رانندگی با بی پروایی یا به خاطر اثرات مشروبات الکلی ممکن است سلامت و امنیت خود را به خطر اندازند. با کمک Paula Horvath زاکرمن در 1993 گزارشی را ارایه داد که بیان می کرد تمایلات هیجان خواهانه در میان همکلاسان (که به وسیله SSS ارزیابی شده بود)، و رفتارهای هیجان خواهانه در میان هم سن و سالان و رفقا، پیش گویان قدرتمندی از رفتارهای خطر ساز بودند، به ویژه اعمال جنایی و خشونت های اجتماعی، روش تحلیلی زاکرمن برای بهبود (روش های آموزشی برای ایجاد مناسب ترین شیوه یادگیری فردی در کودکان و یا برای هماهنگ ساختن وظایف و مسئولیت های شغلی یا ویژگی های شخصیتی کارمندان مورد استفاده قرار می گرفت. زاکرمن گفت: «هیجان خواهان مسافرت های تنش زا، پردغدغه و خطرناک مانند خلبانی، کنترل کنندگان ترافیک هوایی (کارمندان برج مراقبت)، کارمندان بخش فوریت های پزشکی بیمارستان، یا شغل هایی که تا حد زیادی با ارتباطات اجتماعی مختلف سروکار دارند را دوست دارند ولی همچنین گفت: «آنان از کارهای تکراری و روزمره ای که فاقد تعامل اجتماعی یا فعالیت های چالش انگیز و متغیر باشد، ناراضی بوده و خسته می شوند (Gatzke kopp , Raine , Loeber , Loeber , Steinhauer, 2002). در چهار مولفه ی هیجان خواهی تفاوتهای جنسیت معناداری پیدا شده است. مردان در هیجان زدگی و ماجراجویی، بازداری، و حساسیت نسبت به یکنواختی، نمره های بالاتری گرفتند. زنان در تجربه جویی، نمره های بالاتری گرفتند. همچنین از نظر تفاوتهای نژادی و قبیله ای هم آسیایی ها از افراد کشورهای غربی نمره کمتری در SSS گرفتند. آزمودنی های سفید از غیر سفیدها نمره ی بالاتری گرفتند (شولتز و شولتز، 1994، ترجمة سید محمدی، 1381). تفاوتهای معناداری از نظر سطح تحصیلی وجود ندارد. دانشگاهیان در مقایسه با غیر دانشگاهیان درآزمون SSS نمره هایی که به طور معنادار بالاتر یا پایین تر باشد، به دست نیاوردند (شولتر، 1998, ترجمه از کریمی و همکاران، 1381). برای زنان، تنها رابطه ی مثبت معنادار بین نمره های آزمون SSS و نمره های آزمون علاقه شغلی در حرفه ی وکالت است با مشاغل سنتی زنانه مثل خانه داری، معلمی دبستان، آموزگار اقتصاد خانواده و مسئول برنامه غذایی، همبستگیهای منفی معناداری به دست آمده اند. بنابراین، زنانی که هیجان خواهی زیادی دارند، احتمالاًٌ از این نوع مشاغل احساس رضایت نخواهند کرد. مردان و زنانی که هیجان خواهی زیادی دارند، بیشتر به مشاغل کمک رسانی روی می آورند که بر انگیزنده، مهیج یا خطرناک اند، مانند مداخله در بحران یا کار پیراپزشکی در گروه های اورژانس (شولتز، 1998، ترجمه از کریمی و همکاران، 1378). سنجش هیجان خواهی: زاکرمن یک پرسش نامه 40 ماده ای مواد کاغذی به نام مقیاس هیجان خواهی (SSS) ساخته است. در جریان ساخت این آزمون، او آن را روی اشخاص بسیاری که رفتارشان با تعریفی که از هیجان خواهی مطابقت داشت اجرا کرده است. این افراد کسانی بودند که برای آزمایشهای روان شناختی که آنان را در معرض تجربه های جدید قرار می داد داوطلب شده بودند کسانی که شغلشان با خطر جسمانی توأم بود (نظیر افسران پلیس و رانندگان) و کسانی که تجربه مصرف موادمخدر و تجربه های متنوع جنسی داشتند. نمره های این آزمودنیها با نمره های اشخاصی که به طور عمومی و از روی اراده از این نوع فعالیتها اجتناب می کردند، مقایسه شدند، کسانی که اقدام به فعالیتهای غیرعادی و خطرناک می کردند در آزمون SSS نمره بالایی بدست آوردند و افرادی که فعالیتهای آرامتر و کم حادثه را ترجیح می دادند، در این آزمون نمره پایینی داشتند. برای صفت کلی هیجانخواهی چهار عامل یا مؤلفه تعیین شده است، این عوامل عبارتند از: 1- حادثه جویی: تمایل به درگیر شدن در فعالیت های جسمانی که شامل عناصری از سرعت، خطر، تازگی و گریز از حادثه است (مانند چتربازی یا غواصی) 2- تجربه جویی: جستجو برای تجربه های جدید از طریق مسافرت، موسیقی، هنر، شیوه زندگی خودانگیخته و ناهمرنگی با وجود تشابهی که مردم به آنها گرایش دارند. 3- بازداری زدایی: نیاز به جستجوی رهایی در فعالیت های اجتماعی بازداری نشده یا توسل به الکل یا بدون آن. 4- ملال پذیری: اجتناب از تجربه تکراری، کادر عادی یا یکنواخت یا اشخاص قابل پیش بینی، و در صورت قرار گرفتن اجباری در معرض چنین تجربه هایی، واکنش عدم رضایت بیقرارانه نشان دادن (شولتز، 1378). نتیجه گیری: در بین انسانها از نظر میزان هیجان خواهی تفاوتهای بسیاری وجود دارد. به طوری که مارون زاکرمن نشان می دهد که هیجان خواهی یکی از چند صفت بنیادی تعیین کننده ماهیت انسان است. او با ارائه شاخصهای قانع کننده نشان می دهد که عوامل ارثی در تعیین ویژگی هیجان خواهی نقش مهمی دارند، همانطور که در هوش نقش دارند. بنابراین والدینی که هیجان خواهی دارند به احتمال خیلی زیاد فرزندان هیجان خواه خواهند داشت. هیجان خواهی را به چهار قسمت فرعی تقسیم می کند. هیجان خواهی شدید، تجربه خواهی، عدم بازداری و ملال پذیری. هیجان خواهی شدید بیشتر از بقیه ویژگی ها خودنمایی می کند و مورد توجه قرار میگیرد. طبق نظر مارون زاکرمن (1979، 1978) ساختار هیجان خواهی به مقدار انگیختگی که دستگاه عصبی مرکزی شخص (مغز و نخاع شوکی) از تابع بیرونی تحریک نیاز دارد، مربوط است طبق نظر زاکرمن (1979) هیجان خواهی صفتی است که ویژگی آن نیاز به هیجان و تجربه های متنوع، جدید و پیچیده پس اقدام به خطرهای جسمانی و بدنی به خاطر خود این تجربه ها فرد زیاد هیجان خواه، تحریک بیرونی دائمی مغز را ترجیح می دهد. از کارهای عادی خسته می شود و مرتباً در جستجوی راههایی برای افزایش انگیختگی از طریق تجربه های هیجان انگیز است. فرد کم هیجان خواه هجوم مداوم تحریک مغزی کمتری را ترجیح می دهد، و تحریکهای عادی را نسبتاً خوب تحمل می کند (سید محمدی، 1380) از جمله ویژگی شخصیتی بزهکاران، هیجان خواهی می باشد. تحقیقات در مورد افراد بزهکار و ویژگی شخصیتی هیجان خواهی آنها می تواند در جهت بهبود شرایط برای جلوگیری و کنترل بزهکاری افراد جامعه مؤثر باشد. راهکارها: می توان افرادی که هیجان خواه و مخاطره جو هستند را به سوی ورزش های مهیج سوق داد تا از رفتار بزهکارانه آنها جلوگیری شود. باید تعامل و ارتباط افراد هیجان خواه و مخاطره را با دیگران افزایش داد و وظایفی را بر عهده آنان قرار داد تا احساس مسئولیت کنند(فرازنه غریب،1391 http://forum.p30parsi.com/showthread.php) منابع و مأخذ: ـ اتکینسون. ریتال ال و دیگران، (1378)، زمینه روان شناسی هیلگارد، ترجمه ی دکتر محمد نقی براهنی و دیگران، چاپ سیزدهم، تهران: رشد ـ سید محمدی. یحیی، (1380)، انگیزش و هیجان، تهران: نشر و ویرایش ـ شولتز. دوان، (1378)، نظریه های شخصیت، ترجمه ی یوسف کریمی و همکاران، چاپ اول، تهران: ارسباران ـ شولتز. دوان، شولتز. سیدنی الن، (1375)، نظریه های شخصیت، ترجمه ی یحیی سیدمحمدی، چاپ چهارم، تهران: ویرایش ـ فرجی. ذبیح ا… ، (1371)، انگیزش ، تهران: خردمند ـ فرجی. ذبیح ا… ، (1375)، انگیزش و هیجان: واکنشهای روان تنی، تهران: میترا ـ کریمی. یوسف، (1370)، روان شناسی شخصیت، تهران: پیام نور ـ گنجی. حمزه، (1374)، روان شناسی عمومی، تهران: نشر دانا ـ گنجی. حمزه، (1376)، بهداشت روانی، تهران: ارسباران ـ مارشال ریو. جان، (1380)، انگیزش و هیجان، ترجمه ی یحیی سیدمحمدی، چاپ سوم، تهران: ویرایش ـ محی الدین بنات. مهدی، (1374)، انگیزش و هیجان، تهران: دانا


برای دانلود کلیک کنید


دانلود رایگان با عضویت در تلگرام


همچنین برای دانلود راحت تر این پرسشنامه میتوانید در کانال تلگرامی ما عضو شده و پیام بدهید تا رایگان برایتان بفرستیم.

کانال تلگرامی گروه نسیم فردا راه اندازی شده و روزانه ازمون های روانشناسی و مقاله و مطالب روانشناسی پژوهشی و پایان نامه به صورت رایگان به مدت محدود در این کانال قرار خواهددد گرفت.
ادرس کانال:
 www.t.me/ravansanjyar

ارتباط با مدیریت:

https://t.me/sahandasadi

پرسشنامه وابستگی به دیگران

پرسشنامه وابستگی به دیگران 
این پرسشنامه از 48 سوال تشکیل می شود . ابتدا هریک از آن ها را بخوانید تا بدانید توانایی ها ، احساسات و رفتارهای شما را منعکس می کنند یا خیر . بعد بر حسب این که تا چه اندازه توانایی ها ، احساسات و رفتارهای شما را منعکس می کنند ، یکی از نمرات زیر را در نظر بگیرید . 
4= کاملا موافق      3= موافق      2= مخالف      1= کاملا مخالف


1- ترجیح می دهم تنها باشم . 
2- وقتی تصمیمی می گیرم ، همیشه مشورت می کنم . 
3- بهترین بازده من زمانی است که احساس می کنم دیگران تاییدم می کنند . 
4- وقتی مریض می شوم ، دوست ندارم نازم را بکشند . 
5- اطاعت کردن را بر دستور دادن ترجیح می دهم . 
6- فکر می کنم که اگر مردم بخواهد ، بیشتر از این می توانند برایم کاری انجام دهند . 
7- وقتی بچه بودم ، برایم خیلی مهم بود که مورد پسند پدر و مادرم باشم . 
8- برای احساس شادی و راحتی ، به دیگران نیاز ندارم . 
9- برایم خیلی سخت است احساس کنم ، کسی که دوستش دارم ، درباره من نظر مساعدی ندارد. 
10- معتقدم که با تمام مسائل می توانم روبرو شوم . 
11- همیشه به فکر رضایت خاطر خودم هستم . 
12- از این فکر که یک دوست صمیمی را از دست بدهم ، ناراحت می شوم . 
13- خیلی زود عقاید دیگران را می پذیرم . 
14- روی خودم حساب باز می کنم . 
15- اگر در دور و بر خودم کسی نداشته باشم ، به طور کامل خودم را می بازم . 
16- وقتی دیگران مرا خطا کار به حساب می آورند ، به شدت عصبانی می شوم . 
17- برایم دشوار است که از مردم بخواهم تا نسبت به من لطف داشته باشند . 
18- دوست ندارم که مردم با من هم دردی کنند . 
19- وقتی دیگران انتظارم را برآورده نمی کنند ، دلسرد می شوم . 
20- در بحث های گروهی ، خیلی راحت ابتکار عمل را به دست می گیرم . 
21- نیازی ندارم افراد زیادی دور و بر خو جمع کنم . 
22- باید در اطراف خود کسی داشته باشم که به او وابستگی عاطفی دارم . 
23- وقتی به مجالس جشن می روم ، انتظار دارم دیگران مرا دوست داشته باشند . 
24- وقتی مطمئن می شوم که فرد دیگری باید دستور بدهد ، احساس راحتی می کنم . 
25- وقت بیمار می شوم ، ترجیح می دهم که دوستان تنهایم بگذارند . 
26- وقتی دیگران می گویند که کار خوبی انجام داده ام ، به شدت احساس خوشحالی می کنم . 
27- بیش از اطلاع از نظر دیگران ، نمی توانم درباره برنامه تلویزیونی یا فیلم سینمایی اظهار نظر کنم. 
28- می توانم احساسات دیگران را نادیده بگیرم تا برای خودم کاری مهم انجام دهم . 
29- به شخصی نیاز دارم که مرا بالاتر از همه تصور کند . 
30- در اجتماع بارها ، اتفاق افتاده که مورد مزاحمت قرار گرفته ام . 
31- به هیچ کس نیاز ندارم . 
32- خیلی برایم دشوار است که بتوانم به تنهایی تصمیم بگیرم . 
33- اگر فرد مورد علاقه ام به موقع از راه نرسد ، فکرهای بدی می کنم . 
34- حتی در شرایط دشوار ، بدون کمک خواستن از دیگران می توانم گلیم خود را از آب بیرون بکشم. 
35- می توانم به مدت زیاد منتظر دیگران باشم . 
36- حتی برای خودم نیز دوست ندارم لباس بخرم . 
37- خیلی دوست دارم تنها باشم . 
38- به نظر خودم ، آن چه باید از دیگران دریافت کنم ، دریافت نمی کنم . 
39- وقتی اشخاصی را برای اولین بار ملاقات می کنم ، می ترسم نتوانم آن چه را که لازم است انجام بدهم . 
40- حتی اگر مردم از من رو برگردانند ، می توانم به کار خودم ادامه دهم ، به شرط این که فرد مورد علاقه ام در کنارم باشد . 
41- از ترس این که مبادا توی ذوقم بخورد ، از ایجاد رابطه با دیگران خودداری می کنم . 
42- اظهار نظر مردم درباره من ، نمی تواند احساسات مرا تحت تاثیر قرار دهد . 
43- فکر می کنم که مردم نمی دانند تا چه اندازه می توانند مرا آزار دهند . 
44- مطمئن هستم که خوب قضاوت می کنم . 
45- از این که عشق و پشتیبانی افرادی را که به آن ها نیاز دارم از دست بدهم وحشت دارم . 
46- ویژگی های لازم برای یک مدیر خوب را ندارم . 
47- اگر فرد مورد علاقه ام طردم کند ، احساس خواهم کرد که به هیچ دردی نمی خورم . 
48- حرف های مردم ناراحتم نمی کند . 

ماخذ : گنجی ، حمزه . ارزشیابی شخصیت . نشر ساوالان . 1380 


برای دانلود کلیک کنید


دانلود رایگان با عضویت در تلگرام


همچنین برای دانلود راحت تر این پرسشنامه میتوانید در کانال تلگرامی ما عضو شده و پیام بدهید تا رایگان برایتان بفرستیم.

کانال تلگرامی گروه نسیم فردا راه اندازی شده و روزانه ازمون های روانشناسی و مقاله و مطالب روانشناسی پژوهشی و پایان نامه به صورت رایگان به مدت محدود در این کانال قرار خواهددد گرفت.
ادرس کانال:
 www.t.me/ravansanjyar

ارتباط با مدیریت:

https://t.me/sahandasadi

آزمون رشد اجتماعی وایلند

آزمون رشد اجتماعی وایلند

تست رشد اجتماعی وایلند در سال 1953 توسط دل(Doll) تیهه و تدوین گردید و در سال 1357 توسط محمد تقی براهنی .ولی اخوت و لقمان دانشمند، ترجمه و رواسازی شده است. این مقیاس برای گروه سنی «25-0» سال طراحی شده است. و کاربرد آن برای افرادی که دچار ناتوانی هوشی  هستند بیشتر است. این مقیاس 117سئوال دارد و به گروههای یک ساله تقسیم شده است. در هرماده، اطلاعات مورد نیاز نه از طریق موقعیتهای آزمون، بلکه از راه مصاحبه با مطلعین(پدر، مادر و یا اعضای خانوده یا مربی) یا خود آزمودنی، به دست می آید. اساس این مقیاس براین امر استوار است که فرد در زندگی روزمره ، توانایی چه کارهایی را دارد.این مقیاس به هشت طبقه  خودیاری عمومی، خودیاری در غذا خوردن، خودیاری در لباس پوشیدن، خود فرمانی، اشتغال، ارتباط زبانی، جابجایی، اجتماعی شدن تقسیم می شود.با توجه به نمره های شخص در طبقات هشت گانه این مقیاس ،می توان «سن اجتماعی»(SA) و «بهره اجتماعی»(SQ) را محاسبه کرد(ساعتچی، کامکاری و عسگریان؛1389).

نحوه اجرای آزمون رشد اجتماعی وایلند:

 برای اجرای این مقیاس،والدین، پرستار و یکی از اعضای خانواده مطلع و یا به طورکلی هر فردی که کودک را به خوبی بشناسد، می توانند پاسخ دهند.‌ازمونگر می تواند این مقیاس را با مشاهده خود  نیز، تکمیل نماید.

برای شروع کار می توان به دو صورت عمل کرد:

-         از سئولات اول، یعنی سئوالات مربوط به ابتدای تولد ، شروع کنیم(این کار کودکان عقب مانده ذهنی ،بهتر است)

-         اگر کود عقب مانده ذهنی نباشد و یا سطح عقب ماندگی او خفیف باشد و به ویژه، اگر سن او نیز بالا باشد،میتوانیم از دو یا سه سال عقب تر از سن وی شروع کینم .برای مثال ، سنجش یک کودک 10ساله را می توان از 7یا 8سالگی شروع کرد و ادامه داد. اگر کودک توانست نمره بگیرد ، آزمون را ادامه می دهیم و تمام نمره های سئولات قبل را که اجرا نکرده است. برای او مثبت حساب می کینم. اما اگر کودک نتوانست نمره بگرد، بازهم به چند سال عقب تر برمی گردیم و در هر حال از هرکجا که توانست پاسخ دهد، به سئوالات قبلی ، نمره مثبت می دهیم.

  بطورکلی ، برای اجرای این آزمون از یک مرحله قبل از سن تقویمی آزمودنی، شروع به اجرای آزمون می نمایم .بدین ترتیب که اگر آزمودنی به تمام سئولات سن مربوطه پاسخ صحیح داد ، به مرحله بعد رفته و اگر آزمودنی حتی به یک مورد سئوالات آزن مرحله پاسخ اشتباه بدهد، مجدداً به یک مرحله قبل برمی گردیم . بدین ترتیب ادامه می دهیم تا جایی که آزمدنی به تمام سئوالات یک مرحله (یا یک سن) پاسخ اشتباه بدهد(ساعتچی، کامکاری و عسگریان؛1389)


برای دانلود کلیک کنید.


دانلود رایگان با عضویت در تلگرام


همچنین برای دانلود راحت تر این پرسشنامه میتوانید در کانال تلگرامی ما عضو شده و پیام بدهید تا رایگان برایتان بفرستیم.

کانال تلگرامی گروه نسیم فردا راه اندازی شده و روزانه ازمون های روانشناسی و مقاله و مطالب روانشناسی پژوهشی و پایان نامه به صورت رایگان به مدت محدود در این کانال قرار خواهددد گرفت.
ادرس کانال:
 www.t.me/ravansanjyar

ارتباط با مدیریت:

https://t.me/sahandasadi

دانلود پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i)-

دانلود پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i)

معرفی پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i)

هوش هیجانی (EQ) که در کنار هوش بهر (IQ) و هوش معنوی (SQ) امروزه مورد توجه روانشناسان است آمیزه‌ای است از شایستگی‌ها، مهارت‌ها، و تسهیل کننده‌هایی که رفتار هوشمندانه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. افراد دارای هوش هیجانی بالا در درک خود و دیگران کارآمد بوده، با دیگران ارتباط مناسب برقرار نموده و قادر به سازگاری و مقابله مناسب با محیط بلاواسطه خود هستند. از میان ابزارهای مختلفی که برای سنجش هوش هیجانی ساخته شده است پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i) به خصوص در ایران محبوبیت زیادی دارد.

نسخه نهایی پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i) که معادل انگلیسی آن Emotional Quotient Inventory است در سال ۲۰۰۲ ارائه شد. این پرسشنامه دارای ۱۳۳ سوال است که در ایران نسخه ۹۰ ماده‌ای از آن تهیه شده و ضریب همسانی درونی آن مناسب گزارش شده است. این پرسشنامه دارای ۱۵ زیرمقیاس است که در ۵ حیطه کلی قرار می‌گیرند. این پنج حیطه و زیرمقیاس‌های آن عبارتند از:

مولفه درون فردی: خودآگاهی هیجانی، ابراز وجود، عزت نفس، خودشکوفایی، استقلال.

مولفه بین فردی: همدلی، مسئولیت پذیری اجتماعی، روابط بین فردی.

مولفه سازگاری: حل مسئله، واقع گرایی، انعطاف پذیری.

مولفه مدیریت استرس: تحمل فشار روانی، کنترل تکانش.

مولفه خلق عمومی: خوش بینی، شادمانی.

نمره گذاری پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i)

برای نمره گذاری پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i) ابتدا باید به گزینه کاملا موافقم نمره ۵، موافقم نمره ۴، تاحدودی نمره ۳، مخالفم نمره ۲ و کاملاً مخالفم نمره ۱ بدهید.

نکته: این سوالات وارونه نمره گذاری می‌شوند: ۲- ۶۱- ۱۷- ۷۷- ۱۸- ۳۳- ۴۸- ۶۳- ۷۸- ۱۹- ۳۴- ۶۴- ۷۹- ۲۰- ۳۵- ۵۰- ۸۰- ۲۱- ۳۶- ۸۱- ۲۲- ۳۷- ۵۲- ۶۷- ۸۲- ۸۴- ۴۰- ۱۱- ۲۶- ۴۱- ۵۶- ۷۱- ۸۶- ۱۲- ۲۷- ۷۲- ۸۷- ۵۸- ۱۵- ۴۵- ۷۵- ۹۰

به دست آوردن زیرمقیاس ها

برای به دست آوردن زیرمقیاس‌ها باید نمرات مربوط به هر زیرمقیاس را با هم جمع کنید.

خودآگاهی هیجانی: ۶- ۲۱- ۳۶- ۵۱- ۶۶- ۸۱

ابراز وجود: ۱۵- ۳۰- ۴۵- ۶۰- ۷۵- ۹۰

عزت نفس: ۱۰- ۲۵- ۴۰- ۵۵- ۷۰- ۸۵

خودشکوفایی: ۵- ۲۰- ۳۵- ۵۰- ۶۵- ۸۰

استقلال: ۳- ۱۸- ۳۳- ۴۸- ۶۳- ۷۸

همدلی: ۱۴- ۲۹- ۴۴- ۵۹- ۷۴- ۸۹

مسئولیت پذیری اجتماعی: ۱۳- ۲۸- ۴۳- ۵۸- ۷۳- ۸۸

روابط بین فردی: ۸- ۲۳- ۳۸- ۵۳- ۶۸- ۸۳

حل مسئله: ۱- ۱۶- ۳۱- ۴۶- ۶۱- ۷۶

واقع گرایی: ۷- ۲۲- ۳۷- ۵۲- ۶۷- ۸۲

انعطاف پذیری: ۱۲- ۲۷- ۴۲- ۵۷- ۷۲-۷۸

تحمل فشار روانی: ۴- ۱۹- ۳۴- ۴۹- ۶۴- ۷۹

کنترل تکانش: ۱۱- ۲۶- ۴۱- ۵۶- ۷۱- ۸۶

خوش بینی: ۹- ۲۴- ۳۹- ۵۴- ۶۹- ۸۴

شادمانی: ۲- ۱۷- ۳۲- ۴۷- ۶۲- ۷۷

 نمره کل: جمع کل نمرات

دانلود پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-i)

پرسشنامه 90 سوالی

ترجمه و هنجاریابی راحله سموعی و همکاران 

برای دانلود کلیک کنید.